Matka Indonesiaan 2019, Luku 1



2019 04 13 - Singaporeen










Lähdimme matkaan Helsingistä keskiyöllä Qatar Airwaysin lentokoneella.

Arabilentoyhtiöt, etenkin Etihad, ovat saaneet mainetta hyvistä jalkatiloista ja palvelusta, mutta meidän koneemme oli enintään nimellisesti kilpailijoitaan tilavampi. Ensimmäisellä lento-osuudellamme oli suomalainen kapteeni, kuten allianssin yhteislennoilla Finnairin kanssa voi käydä.

Varhaisaamuisen koneenvaihtomme Dohassa oli määrä kestää noin 2 tuntia. Aikaa oli hiukan enemmän, koska jatkolento Singaporeen oli myöhässä.

Lentäjä ei saanut myöhästystä kurotuksi kiinni, mutta yrityksen puutteesta häntä ei ainakaan voinut syyttää. Nousu matkalentokorkeuteen oli kokemistani nopein, ilmeisesti lähellä koneen suorituskyvyn ylärajaa; kyllin nopea aiheuttaakseen vaimolleni huonoa oloa. Riemastusta ei herättänyt myöskään kuoppainen lentosää Dohan ja SIngaporen lähellä.



2019 04 13-14 - Singapore










Singapore oli maineensa veroinen: vilkas, tahrattoman puhdas, moderni, sujuvatoiminen, ja läpikotaisen valvonnan hallitsema.

Jo lentoaseman saapumiskäytävässä henkilökunta suuntasi tulijoihin lämpökamerat löytääkseen kuumepotilaat, ja poistatti kaikki päähineet kuvausta varten.

Käytävien ja aulojen lattiat kiilsivät kuin peilit. Siivoojat ahkeroivat töissään. Matkustajan ei tarvinnut kuin hiukan yskäistä, kun hänelle jo kiidätettiin suojain suun eteen.








WC-istuimissa ei ollut samanlaista liikennelentokoneen kojelautaa kuin Japanissa, mutta teknologiaa niissä oli silti. Anturi tutki, istuttiinko pöntöllä ja joko tarpeet oli tehty. Toimituksen havaittu tila ilmoitettiin merkkivalolla: sininen ilmoitti istunnosta ja punainen huuhtelun tarpeesta. Huuhtelu käynnistyi toisinaan myös automaattisesti, jotta käyttäjä säästyisi hajamielisyyden noloilta ja mahdollisesti kalliiltakin seuraamuksilta.

Passintarkastus kesti aikansa, mutta laukkumme oli jo korjattu talteen seuraavan lentokoneellisen tieltä.















Pysähdys Singaporessa ei ollut vaihtoehdoista lyhyin, sillä meidän oli määrä tavata ystävämme, Kastepohjan pariskunta, joka meiltä oli jäänyt Suomessa tapaamatta. Saimme kyydin heidän asunnolleen heidän autossaan. Ylläolevat kuvat on otettu heidän parvekkeeltaan.

Singapore on pieni maa ja sen luonnonvarat ovat rajalliset. Sen noin 5.5 miljoonan asukkaan on saatava yhteiskuntansa alusrakenteet mahtumaan 25 x 40 kilometrin alueelle, tietäen, että tilaa ei tule lisää, vaikka väestö kasvaisikin. Samaan tilaan on myös mahduttava liikenneväylien, heidän vähäisen viljelysmaansa - lähes kaikki ruoka on ulkomailta tuotua - ja heidän metsänsä, maailman ainoa kaupunkialueella sijaitseva viidakko.

Väentiheydestä huolimatta on ylläpidettävä siisteyttä, liikkuvuutta ja turvallisuutta. Tästä seuraa vaatimuksia, jota muualla maailmassa ei tunneta, ja singaporelaiset ovat vastanneet näihin vaatimuksiin hyvin päättäväisesti. Singapore on sääntöjen, valvonnan ja ohjauksen maa.

Epäsiisteydestä sakotetaan. Liikennevalvonta on ankaraa. Rakennusmaan ostajalla on 10 vuotta aikaa käyttää rakennusoikeutensa. Autonostajan on ostettava ensin 10 000 Singaporen dollarin (6600 €) arvoinen lupa, joka on voimassa 5 vuotta. Siksi Singaporen autot ovat uusia ja hyväkuntoisia: lupamaksu tekee romuautojen kaupasta kannattamatonta.

Ja tiedoksi kaikille, jotka ovat kyllin järjiltään kuljettaakseen huumeita: Singaporessa odottaa kuolemanrangaistus.











Singapore säästää sähköä. Kaikki pistorasiat ja jatkojohtojen liitännät on varustettu lakisääteisin kytkimin, joiden tarkoitus on kannustaa säästäväisyyteen. Kylpyhuoneen valoissa on liiketunnistimet, joiden pakollisuutta en selvittänyt.

Asunnon ovessa on monitoimilukko. Sen voi avata niin numerokoodilla, kortilla kuin avaimellakin.










Kristinuskon läsnäolo on vahvaa. Kirkkoja ja muita kristillisiä tiloja on paljon. Samoin on hindutemppeleitäkin.












Singaporen kiireinen elämäntyyli ei jätä paljon aikaa ruonalaittoon. Jopa aamiainen syödään usein kaupungilla, mieluiten lähimpien tai ystävien seurassa.













Singapore on lain ja järjestyksen maa. Lintujen ruokkiminen maksaa 500 Singaporen dollaria, ja lisäksi voi tulla vielä erillinen roskaamissyyte. Kerrostalojen yleisissä tiloissa on vartijoita tarkkailemassa epäilyttävää tai sääntöjenvastaista toimintaa.





















Valintamyymälöissä on laaj tuotevalikoima, varsinkin, mitä tulee hedelmiin. Hedelmät voivat olla yllättävän kalliita koko kaakkois-Aasiassa paikallisesta tuotannosta huolimatta.

Tätä kirjoitettaessa yksi SIngaporen dollari oli arvoltaan 0.66 €.


























Aamukävelyllä. Vierailu joenrannassa ja torilla. Huomaa leipomon myyjän suusuojus.













Valmiina lennolle Indonesian Semarangiin. Singaporen lentokentällä on tarjolla mukavampia istuimia kuin muovituolit.

Ja vaikka sattuisit olemaan tavallista vaativampi teen ostaja, olen silti vakuuttunut siitä, että tämän teekaupan takaseinältä löytyy sinunkin makuusi sopiva tee.